Eerlijk delen

1 september 2016 - Ridderkerk, Nederland

Guus en Saar zijn allebei hele sociale katten. Wat de één heeft, mag de ander ook hebben. Lievelingsplekjes worden gedeeld en waar de één is, is de ander. Af en toe een uitzondering daargelaten, natuurlijk. Guus heeft op hele warme dagen een heerlijk koel verstopplekje op zolder, dat Saar nog niet weet te vinden en 's nachts mag Saar nog steeds bij Menno slapen. Dat laatste is vooral praktisch want als Saar bij Menno slaapt, slaapt ze door. Menno krijgt ze niet zo gauw wakker. Maar als we Saar 'los' laten, is het bal. Midden in de nacht gaat ze dan op avontuur en wil ze spelen. Geheel en al tegen de zin van Guus maar die zal er toch aan moeten geloven. Met als gevolg dat ze over ons bed scheuren en als malloten de trappen op en af vliegen. Dan slaapt er dus niemand meer.

Maar wat ze bovenal héél graag delen is eten. Goedzak Guus van 8 eet met alle liefde de kittenbrokjes van Slimme Saar (ruim 4 maanden) en zij vindt het niet erg om zijn ouwe-mannenbrokken naar binnen te schuiven. Doordat de brokjes altijd klaar staan is hier weinig aan te doen. Dus dachten wij slim te zijn door ze met de paté apart te zetten. De één in de keuken, de ander in de kamer. Gelukkig hebben wij zo'n modern huis met een open keuken, en hebben ze dat probleem snel opgelost. Halverwege de oversteek komen ze elkaar tegen. Ze geven elkaar nog net geen knipoog of high-five maar zo kijken ze wel.

Vandaag is het mooi weer en etenstijd. Guus staat al binnen te mauwen, want over 10 minuten is het 12 uur. Meneer wenst zijn lunch op tijd. Saar zit in de tuin nog achter wat vliegen aan en heeft niet zo'n haast. Dan krijg ik een idee. Guus binnen, Saar buiten... Dat kunnen de voerbakjes ook! Dus ik geef Guus zijn eten binnen, zet het van Saar buiten en doe snel de deur dicht. Het lijkt te werken!

Even later gaat dochterlief naar school. Haar fiets staat in de tuin. Dan moet ze echt door de deur heen. Ach, de katten zitten toch te eten, en die stoppen pas als hun bakje leeg is. In principe... Ze schuift de deur open en voordat ze goed en wel 1 voet over de drempel heeft gezet, lopen er 2 katten langs elkaar heen. Ik weet het zeker, ze hebben allebei een big smile op hun snoet!