Kasteel Wawel, de Kathedraal, een reisje op de Wisla en platvoeten

17 september 2012 - Kraków, Polen

Na het serieuze werk, is het nu tijd voor ontspanning en veel lol. Vanochtend hebben we op ons gemakje een plan gemaakt. We besloten om eerst naar de rivier de Wisla te lopen en een boottochtje te gaan maken. In een overheerlijk zonnetje liepen we onder de brug door en langs de rivier en kasteel Wawel. Het kasteel zag er in het zonnetje zo mooi uit dat we besloten om gewoon de heuvel op te lopen en eerst eens bij het kasteel te gaan kijken. Het kasteel ligt hoog bovenop een heuvel en daarvandaan kun je de hele stad overzien.
We hebben op ons gemakje een rondje rond het kasteel gelopen en omdat het zonnetje een beetje erg warm was, besloten om een bezoekje te brengen aan de Kathedraal, de Sigismundbel en de koninklijke graftombes. In de kathedraal was het helaas verboden om foto's te maken. Het is maar goed dat ik het niet stiekem gedaan heb, want ik heb wat met het toestel lopen klooien en toen bleek de flits aan te staan! Waarop pap zei: "het is maar goed dat je niks gedaan hebt, want voor hetzelfde geld zien ze je flits aan voor een teken van boven en dan is het hier volgend jaar een bedevaartsoord..."
We volgden trouw de pijltjes van de route en voor we het wisten, beklommen we de klokkentoren... Meer dan 100 hele kleine treetjes omhoog, langs de diverse kerkklokken naar de grote Sigismundbel. Onderweg waren we blij dat er niemand het plan opvatte om even de klok te luiden, want dan hadden ze ons zo naar beneden geklingeld, zo dicht liepen we langs de klokken!!!
Eenmaal weer beneden hebben we de pijltjes gevolgd naar de koninklijke graftombes. Heel veel pracht en praal en mooie ornamenten.
Tot slot nog een rondje boven langs het kasteel gelopen en op naar het volgende agendapunt. Op ons gemakje hadden we vanuit het kasteel al gekeken welke bootjes er langs voeren en hadden we een keuze gemaakt. Beneden een lekker ijsje gekocht en op naar de rivier. Amper daar aangekomen, werden we al aangesproken doof Kapitein Viktor. Die wilde ons wel een rondje laten varen in zijn bootje. Laat dat nou precies het bootje zijn dat wij ook al hadden uitgezocht... En het bootje kwam ook al aangevaren dus we konden meteen aan boord! Wat een timing. Het bootje heeft ons een uur lang Krakau vanaf het water laten zien. Beetje wind, veel zon en een boot die je nauwelijks hoort... Dat was zonder meer genieten!

Na deze enerverende ochtend waren we wel toe aan een lunch. We zochten een heerlijk plekje in de schaduw op het terras en hebben op ons gemakje gegeten.
Dat was maar goed ook want na de lunch hebben we geoefend voor 'Platvoetje en Co'. Dat houdt in de hele verdere middag slenteren langs winkeltjes, door straatjes, over pleintjes, door park Es', enzovoort, enzovoort. Alles wat ons onderweg leuk leek, hebben we bezichtigd (o.a. de Basiliek Franciszka van Asizi en de oude stadswallen). En onderweg hebben we ook de nodige winkeltjes bezocht om kleine cadeautjes te kopen voor het thuisfront. Aan het eind van de tocht, hadden we platvoeten en blaren en was er bijna voor iedereen iets gevonden. Op naar het diner!!

Op de weg richting hotel zijn we bij een willekeurig restaurant op het terras gevallen. Het was een goede keuze. We hebben weer overheerlijk zitten eten. Nog even een extra kop koffie genomen om wat energie op te doen en toen terug gelopen naar het hotel. Moe maar voldaan zijn we op bed geploft. Nog even de blaren behandelen en dan gaan we er morgen weer fris en fruitig tegen aan. Dan is het lopen met 3 uur ingekort omdat we een stadstour gaan maken met een veredelde golfkar. De tocht voert ons door oud Krakau en zal ons uiteindelijk afzetten in Cazimier. Daar gaan we dan nog op ons gemakje rondlopen en eten.

Tot morgen!!!

1. Antoinette:
    18 september 2012
    Ziet er.goed uit dame. Geniet er nog maar ff lekker van ,je hebt het verdiend!!!